Partner serwisu
Biznes i przemysł

Operacja „Powstający Lew” zniweczyła zyski El Al

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Operacja „Powstający Lew” zniweczyła zyski El Al
fot. Adi Sagi/Unsplash
Gdyby nie działania militarne Izraela wymierzone w program nuklearny Iranu, wynik finansowy El Al za drugi kwartał można by uznać za bardzo dobry. Skutkiem wojny dwunastodniowej był spadek zdolności przewozowych o 40 proc. i zysków o 55 proc.

Bliski Wschód jest regionem, w którym branża lotnicza musi szybko adaptować się do zmieniających uwarunkowań geopolitycznych. Konflikty o różnych podłożach często zakłócają ruchu lotniczy. „Dobrym” przykładem jest Izrael – nieizraelskie linie lotnicze wycofały się z obsługi Tel Awiwu, argumentując ruch „względami bezpieczeństwa”.

Brak zagranicznej konkurencji (tradycyjnej i niskokosztowej) był dobry dla El Al-u. Flagowy przewoźnik nigdy nie przestał operować i zaczął notować rekordowe wyniki finansowe, mogąc ustalać ceny biletów lotniczych na dowolnym – bardzo wysokim – poziomie i stając się jedyną, realną „bramą” na świat. Rok 2024 był dla linii rekordowy; zysk netto wyniósł 545 milionów dolarów, co stanowiło 4,7-krotny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

100-milionowy spadek zysków

Również pierwszy kwartał okazał się dobry pod względem wyników finansowych. Przychody wzrosły do poziomu 773,7 miliona dolarów amerykańskich, podczas gdy zarobek „na czysto” wzrósł o 12,4 proc. i wyniósł 95,6 miliona dolarów amerykańskich. Drugi kwartał nie był już tak dobry – siedmioprocentowy spadek odnotowały łączne przychody, wynosząc 777 milionów. Był to efekt rozpoczęcia wojskowej operacji „Wschodzący Lew” przeciwko Iranowi.

Z powodu zamknięcia przestrzeni powietrznej na lotnisku Ben Guriona i całkowitego wstrzymania regularnych połączeń lotniczych, liczba dostępnych fotelokilometrów (ASK), która mierzy zdolność przewozową linii lotniczych, w czerwcu była o około 40 proc. niższa niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku, a w samym kwartale zanotowano spadek oferowania w ofercie El Al i Sun d’Or o 2,7 proc. w porównaniu z analogicznym kwartałem roku 2024. Regularne rejsy były wstrzymane od 13 do 25 czerwca.

W trakcie operacji „Powstający Lew” izraelskie linie lotnicze realizowały loty specjalne, aby sprowadzić Izraelczyków do domu, lecz i tak operacja „kosztowała” El Al utratę 100 milionów dolarów amerykańskich w zyskach. Zysk netto za drugi kwartał wyniósł 65,9 miliona dolarów amerykańskich, podczas analogiczny okres rok wcześniej wypracował zysk rzędu 147 milionów dolarów amerykańskich.

Stabilny rozwój

El Al nadal wzmacnia i zwiększa podaż. W drugim kwartale linie lotnicze wprowadziły do eksploatacji kolejny samolot typu B777 i odebrały 17. Dreamlinera. Na początku lipca, w szczycie wakacji letnich, przewoźnik powrócił do pełnej działalności, utrzymując wysoki popyt na loty. Sprzedaż w lipcu i sierpniu powróciła do poziomu sprzed operacji „Powstający Lew”, a nawet wzrosła. Izraelski flagowiec kontynuuje wprowadzanie korekty komercyjno-operacyjnej, aby zwiększyć podaż miejsc i poprawić połączenia z kluczowymi lotniskami hubowymi, w odpowiedzi na wysoki poziom popytu na połączenia lotnicze w drugiej połowie 2025 roku.

– Konsekwentnie realizujemy nasz długoterminowy plan strategiczny, nawet w obliczu wyzwań, przed którymi stoimy w zmieniającej się rzeczywistości bezpieczeństwa, a w szczególności w czasie wojny z Iranem – wskazuje Dina Ben Tal Gannansia, dyrektor generalna El Al. W 2026 roku planowane jest wprowadzenie do służby dwóch boeingów 737 oraz przywrócenie do lotów szóstego i ostatniego boeinga 777, który pozostaje uziemiony od czasu pandemii koronawirusa. W czynnej służbie jest obecnie 51 samolotów amerykańskich produkcji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy zysk Aerolíneas Argentinas od 16 lat

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszy zysk Aerolíneas Argentinas od 16 lat

Mateusz Kieruzal 05 września 2025

El Al Airlines wprowadzą nowe malowanie

Pasażer i linie lotnicze

El Al Airlines wprowadzą nowe malowanie

Piotr Bożyk 30 sierpnia 2024

El Al potwierdził zamówienie boeingów B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

El Al zamierzają w tym roku zamówić samoloty wąskokadłubowe

Biznes i przemysł

Rekordowy lot Dreamlinera El Al

Pasażer i linie lotnicze

Rekordowy lot Dreamlinera El Al

Rafał Dybiński 23 marca 2020

Ostatni rejs boeinga 747 w barwach El Al (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Pierwszy zysk Aerolíneas Argentinas od 16 lat

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszy zysk Aerolíneas Argentinas od 16 lat

Mateusz Kieruzal 05 września 2025

El Al Airlines wprowadzą nowe malowanie

Pasażer i linie lotnicze

El Al Airlines wprowadzą nowe malowanie

Piotr Bożyk 30 sierpnia 2024

El Al potwierdził zamówienie boeingów B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

El Al zamierzają w tym roku zamówić samoloty wąskokadłubowe

Biznes i przemysł

Rekordowy lot Dreamlinera El Al

Pasażer i linie lotnicze

Rekordowy lot Dreamlinera El Al

Rafał Dybiński 23 marca 2020

Ostatni rejs boeinga 747 w barwach El Al (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij